هنگامی که تصمیم دارید تجارت خود را به خارج از مرزهای کشور خود گسترش دهید، باید کالاهای خود را از طریق مراحل ترخیص کالا از گمرک عبور دهید. این فرآیند توسط اداره گمرک کشور شما و کشور دریافت کننده انجام می شود.

دولت به اداره گمرک اجازه می دهد تا سیاست های مربوط به واردات و صادرات را اجرا کند. این سیاست ها بر اساس کشور متفاوت است و به عنوان فردی که به دنبال جابجایی کالا از طریق مرزها است، اگر با سیاست های تجارت بین المللی کشور خود آشنا شوید، به شما کمک خواهد کرد.

اداره گمرک همچنین عوارض گمرکی را دریافت می کند و امکان ارسال به داخل و خارج از کشور را فراهم می کند. اداره گمرک کشور شما هنگام خروج کالا از سواحل شما، ترخیص کالا را انجام می دهد و اداره گمرک کشور دریافت کننده آنها را برای ورود به کشور خود ترخیص می کند.

هنگامی که محموله وارد کشوری می شود، در منطقه ای تحت صلاحیت گمرکی انبار می شود تا در انتظار ترخیص باشد و پس از آن آزاد می شود. این مقاله به جزئیات آنچه شما باید از فرآیند ترخیص انتظار داشته باشید و اینکه چگونه می توانید از آن استفاده کنید تا حمل و نقل بین المللی خود را راحت تر و لذت بخش تر کنید، توضیح می دهد.

ترخیص کالا

 

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا از گمرک فرآیند دریافت مجوز از سازمان دولتی مرتبط برای انتقال کالا به خارج از کشور (صادرات) یا ورود کالا به کشور (واردات) است. همچنین می توانیم ترخیص کالا از گمرک را به عنوان سندی تعریف کنیم که گمرک برای یک فرستنده صادر می کند. این سند معمولاً نشان می دهد که فرستنده کلیه عوارض را پرداخت کرده و کالاهای آنها برای صادرات ترخیص شده است

برای دریافت این سند ترخیص کالا از گمرک، باید سند اظهارنامه گمرکی شما در دسترس باشد که در آن کالاهایی که در محموله خود دارید به همراه مدارک زیر موجود باشد:

  • مجوز صادرات و واردات که به شما امکان می دهد کالاها را به طور یکپارچه در سراسر مرزها جابجا کنید. همانطور که از نام آن پیداست، مجوز صادرات به شما امکان می دهد کالا صادر کنید و اینکه آیا به آن نیاز دارید بستگی به نوع کالایی دارد که ارسال می کنید. مرجع صدور مجوز برای هر دوی آنها
  • Pro Forma فاکتوری که برای خریداران خود پس از تایید سفارش خود ارسال کرده اید. از آنجایی که پیش فاکتور توافقی بین همه طرف های درگیر در معامله است، برخی کشورها از آن به جای یک فاکتور تجاری استفاده می کنند. به همین دلیل، گمرکات از اطلاعات پیش فاکتور برای تعیین مالیات و عوارض استفاده می کنند.
  • لیست بسته بندی گمرکی که شامل تمام موارد موجود در محموله شما می باشد. هنگامی که بندر را ترک می‌کند، این فهرست به همراه آن به شرکت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند تا همه کالاهای موجود در محموله شما را پیگیری کنند.
  • کشور مبدا، سندی است که توسط شما صادر شده است که نشان می‌دهد کالایی که حمل می‌کنید از کجا تولید، پردازش یا تهیه شده است.
  • فاکتور تجاری که مانند پیش فاکتور، شما و خریدارانتان را به هم متصل می کند و مدرکی مبنی بر معامله بین دو طرف ارائه می دهد. حاوی اطلاعات زیر است:
    نام و آدرس شما
    نام و آدرس طرف دریافت کننده محموله
    آدرسی که محموله به آن می رود، اگر با آدرس طرف گیرنده متفاوت باشد
    شماره مرجع مشتری
    حجم و وزن کالا
    شماره و تاریخ فاکتور
    شرایط فروش کالا
    شرایط پرداخت برای کالا
    ارز پرداختی کالا
    مقدار کالای فروخته شده
    توضیحات کالا
    واحد اندازه گیری
    قیمت واحد کالا
    کل ارزش تجاری فاکتور
    قیمت کل کالا
    علائم بسته بندی
    نحوه حمل و نقل
    جزئیات بیمه باربری
    شما و شماره شناسایی مالیاتی خریداران و سایر اطلاعات
    اینکوترم که شما و خریداران بر آن توافق کرده بودید
    اتهامات دیگر
    گواهینامه ها
  • قبض حمل و نقل، که با آن افسران گمرک ارزش کالایی را که می خواهید صادر کنید ارزیابی می کنند. این صورت‌حساب معمولاً پس از اینکه کشتی حامل کالای شما اجازه خروج از کشور را پیدا کرد، ثبت می‌شود
  • بارنامه یا قبض راه هوایی، رسیدی که کالاهای موجود در محموله مورد نظر برای صادرات را فهرست می کند. حامل محموله شما بارنامه را برای شما صادرکننده صادر می کند.
  • قبض ورودی که توسط کارگزار گمرکی قبل از رسیدن محموله به بندر تنظیم می شود. اداره گمرک برای شروع بررسی بار شما قبض ورودی را می خواهد و از آن برای فرآیند ترخیص استفاده می کند.
  • کارگزاران گمرکی نمایندگانی هستند که توسط گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده مجاز هستند تا به واردکنندگان و صادرکنندگان در امور گمرکی خود کمک کنند، فعالیتی که کارگزاری گمرکی نامیده می شود. یک شرکت کارگزاری گمرک تضمین می کند که شما با قوانین گمرکی مطابقت دارید. آنها می توانند افراد خصوصی یا شرکت هایی باشند که از اداره دولتی مربوطه مجوز رسیدگی به این مسائل را دارند. کارگزاران گمرک به روش های مختلفی کمک می کنند که یکی از آنها کمک به شما در زمینه کدهای HTS است.
  • فاکتور گمرکی مانند فاکتور تجاری و دارای فرمت مشخصی است که توسط مقامات گمرکی تنظیم شده است. این بخشی از مسئولیت کارگزار گمرکی شما است که فرم فاکتور گمرکی را برای پر کردن شما دریافت کند.
  • گواهی بیمه ای که پوشش زیان یا خسارت وارده به محموله در حین حمل را فراهم می کند. همچنین در تعیین مجموع حقوق ورودی کمک می کند.

مراحل ترخیص کالا

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک چگونه است؟

ترخیص کالا از گمرک شامل چندین مرحله است که در زیر آنها را فهرست می کنیم:

مرحله 1: بازرسی اسناد

این نقطه ای است که تمام اسناد ذکر شده در بالا مرتبط می شوند. یک مامور گمرک تمام اوراق را بررسی می کند و در صورت درست بودن آنها، مراحل ترخیص کالا از گمرک را آغاز می کند.

 

مرحله 2: محاسبه مالیات و عوارض.

در اینجا، بهتر است از کارگزار گمرک خود کمک بگیرید، زیرا آنها مسئول پرداخت مالیات و عوارض واردات هستند. این مالیات ها بر اساس نوع کالا در محموله شما، ارزش اعلامی آن، قوانین گمرکی کشوری که به آن ارسال می کنید، و نحوه ارسال، به صورت incoterm که انتخاب کرده اید، محاسبه می شود.

 

مرحله 3: انتخاب Incoterm و پرداخت مالیات و عوارض

شما می توانید یک DDU (Delivered Duty Unpaid) یا یک DDP (Delivered Duty Paid) را انتخاب کنید. ماموران گمرک بررسی خواهند کرد که کدام یک از اینکوترمزها برای محموله شما اعمال می شود. اگر پرداخت کرده باشید، محموله شما به عنوان DDP (Delivered Duty Paid) علامت گذاری می شود که به این معنی است که کارگزار گمرک شما کلیه مالیات ها و عوارض واردات را از قبل پرداخت کرده است.

اگر این مالیات ها و عوارض را پرداخت نکرده باشید، محموله شما با علامت DDU (تسلیم وظیفه بدون پرداخت) مشخص می شود. در این صورت، مامور گمرک محموله را به یک کارگزار مستقل گمرکی منتقل می کند تا پرداخت ها را پردازش و دریافت کند. در این مورد، هزینه های اضافی مانند بازرسی، ذخیره سازی، جابجایی، بیمه و پرداخت اعمال خواهد شد.

 

مرحله 4: انتشار محموله

به محض پرداخت کلیه مالیات ها و عوارض معوقه، اداره گمرک محموله را آزاد می کند و به مقصد نهایی خود ادامه می دهد.

شرکت ترخیص کالا

6 نکته برای آسان تر کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک

در حالی که فرآیند ترخیص یک محموله از طریق گمرک ساده به نظر می رسد، می تواند طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر شما تازه وارد صادرات و واردات هستید. با این حال، نکات زیر به روان‌تر و قابل کنترل‌تر شدن فرآیند کمک می‌کند:

1-یک شرکت باربری یا باربری مجرب را استخدام کنید
یک شرکت حمل و نقل یا حمل و نقل مهم ترین هدیه ای است که می توانید هنگام شروع تجارت صادرات خود به خود بدهید. سهولتی که از انجام صادرات خود توسط یک شرکت حمل و نقل بار با تجربه و قابل اعتماد خواهید داشت بسیار ارزشمند است. یک باربری حرفه ای با توجه به تجربه خود، همه چیزهایی را که باید در مورد مراحل حمل و نقل و ترخیص کالا از گمرک بداند، می داند. این دانش بسیار ارزشمند است و شما را از بسیاری از سردردها نجات می دهد.

2-مطمئن شوید که مدارک شما کامل و 100% دقیق است.
کاغذبازی ناقص یا مدارکی که حتی کوچکترین اشتباهی داشته باشد می تواند برای شما بسیار گران تمام شود. اگر در کاغذبازی شما اشتباهی رخ دهد یا اوراق شما ناقص باشد، گمرک کالای شما را ترخیص نمی کند.

3-در عوض، در گمرک باقی می ماند و شما باید هزینه های هلدینگ را بپردازید. این علاوه بر این واقعیت است که در تحویل محموله شما تاخیر وجود خواهد داشت و در نتیجه تاریخ های تحویل را از دست می دهید و باعث دردسرهای بیشتری برای تجارت شما می شود. بنابراین، بهتر است مطمئن شوید که t های خود را خط بزنید و i’s خود را با کاغذبازی های خود نقطه گذاری کنید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که از حمل‌ونقل یا شرکت حمل‌ونقل خود وظیفه بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ چیزی در مدارک شما کم‌رنگ نشده است.

4-بدانید که محموله شما در هر کشوری که از آن عبور می کند از گمرک ترخیص می شود.
این درک زمانی ارزشمند است که تصمیم می گیرید محموله خود را از طریق کدام محموله ارسال کنید. به عنوان مثال، اگر حمل و نقل هوایی را انتخاب کنید، کالای شما فقط از گمرک کشور مقصد شما عبور می کند و در وقت شما صرفه جویی می کند.

ب.5-دانید که قوانین و مقررات تجارت بین‌الملل اغلب تغییر می‌کنند
بازار صادرات و واردات، بازاری سیال است و قوانین آن دائماً در حال تغییر است، به طوری که ردیابی چیزها دشوار است، و روندی که در گذشته دنبال کرده‌اید ممکن است دفعه بعد که از آن استفاده می‌کنید کارایی نداشته باشد. به همین دلیل باید در جریان روند صنعت واردات و صادرات باشید تا غافل نشوید.

6-مطمئن شوید که محموله خود را به درستی بسته بندی کرده اید.
نمی توان بیش از حد تاکید کرد که باید محموله خود را به درستی بسته بندی کنید. به عبارت ساده تر، یک محموله به درستی بسته بندی شده برابر است با روند ترخیص کالا از گمرک سریعتر. گذشته از ترخیص سریع تر گمرک، محموله های بسته بندی شده به درستی شانس کمتری برای خراب شدن در حمل و نقل خواهند داشت. همچنین هنگامی که به درگاه دریافت می‌رسد، اگر همه چیز در جای مناسب خود باشد و وارونه نشده باشد، پردازش محموله آسان‌تر خواهد بود.

7-اطمینان حاصل کنید که اسناد شما به روشی آسان به محموله شما پیوست شده است.
اگر اسناد مربوط به اسناد شما به راحتی قابل دسترسی باشد، ماموران گمرک مجبور نخواهند شد برای دریافت آنها محموله را حفاری کنند و آنها می توانند محموله های شما را سریعتر ترخیص کنند.

 

ترخیص کالا از گمرک چیست

سوالات متداول ترخیص کالا

آیا ترخیص کالا از گمرک برای هر محموله اجباری است؟

بله، ترخیص کالا از گمرک برای کلیه محموله های بین المللی کالاهای تجاری اجباری است. این فرآیند اجباری است زیرا تضمین می کند که هیچ اقلام غیرقانونی یا ممنوعه وارد کشور نمی شود و دولت مالیات و عوارض برای کالاهای مسئول دریافت می کند.

 

 

چقدر طول می کشد تا محموله من از گمرک ترخیص شود؟

در حالی که به نظر می‌رسد فرآیند ترخیص کالا از گمرک مجموعه‌ای از مراحل تعیین‌شده دارد، واقعیت این است که همه چیز معمولاً برای همه محموله‌ها با سرعت یکسانی پیش نمی‌رود. مدت زمانی که طول می کشد تا یک بار از گمرک ترخیص شود بستگی به کالاهای موجود در محموله دارد. برخی از محصولات ممکن است قبل از ترخیص از گمرک نیاز به اسناد اضافی یا معاینه فیزیکی داشته باشند. با این حال، ممکن است از 20 دقیقه تا چند روز طول بکشد.

 

آیا محموله من در گمرک گیر می کند؟

بله، ممکن است یک محموله به دلایل زیادی در گمرک گیر کرده باشد، از مالیات معوقه گرفته تا مدارک نادرست. اگر می ترسید یا مشکوک هستید که محموله شما در گمرک گیر کرده است، با فرستنده بار خود تماس بگیرید و منتظر بمانید تا آنها مسائل را برای شما حل کنند. اگر محموله ای حاوی اقلام ممنوعه باشد یا مشکلی در تماس با گیرنده وجود داشته باشد، می تواند در گمرک گیر کند.

 

اگر محموله من در گمرک گیر نکرده باشد اما در آنجا نگهداری شود چه؟

گاهی ممکن است یک محموله از ارزش مجاز فراتر رود و تا زمان پرداخت موجودی در گمرک نگهداری شود. در صورتی که محموله شما در گمرک نگهداری می شود، با شرکت پیک مسئول حمل شما تماس بگیرید. معمولاً آن‌ها موجودی را پرداخت می‌کنند و سپس از شما هزینه مدیریتی دریافت می‌کنند. گاهی اوقات، اگر محموله ای در زمان شلوغی به بندر برسد و عقب ماندگی داشته باشد، می توان آن را در گمرک نگه داشت.

 

گمرک چقدر می تواند محموله من را نگه دارد؟

مدت زمانی که محموله شما در گمرک سپری می کند در وهله اول به دلیل نگهداری بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر بار شما در گمرک به دلیل موجودی پرداخت نشده نگه داشته شود، فقط تا زمانی که موجودی پرداخت نشده است، نگه داشته می شود و پس از آن ترخیص می شود.

 

 

آیا هزینه های گمرکی برای حمل و نقل خود را پرداخت خواهم کرد؟

اغلب اوقات، گمرک برای محموله های بین المللی هزینه ای را می طلبد. این هزینه‌ها معمولاً توسط تیم‌های گمرکی در کشور دریافت‌کننده تعیین می‌شود و آنها آن را بر اساس ارزش کالا در محموله تعیین می‌کنند. قوانین گمرکی بر اساس کشور متفاوت است. بنابراین، هیچ قیمت ثابتی برای هزینه های گمرکی وجود ندارد.

 

 

آیا هنگام صادرات محموله باید حقوق ورودی پرداخت کنم؟

عوارض واردات یکی از جنبه های مهم فرآیند ترخیص کالا از گمرک در هنگام ورود بار به یک کشور است. قبل از اینکه محموله شما به طور رسمی وارد کشور واردکننده شود، باید ترخیص واردات انجام شود و یکی از الزامات ترخیص واردات، پرداخت حقوق ورودی است. هر کشوری تعرفه وارداتی را اعمال می کند، زیرا این یک راه عالی برای درآمدزایی برای آنها است و مقدار آن به کشور واردکننده بستگی دارد. شرکت کارگزاری گمرک شما می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

 

 

آیا باید از کارگزار گمرکی استفاده کنم؟

شما می توانید انتخاب کنید که آیا از کارگزار گمرکی استفاده کنید یا خیر. با این حال، با یک کارگزار گمرکی، روند ترخیص کالا از گمرک ساده تر و سریعتر است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که خدمات یک شرکت کارگزاری گمرکی را درگیر کرده و آنها را با ماموران گمرکی معامله کنید و همه مسائل از جمله پرداخت عوارض مانند ترخیص صادرات و واردات را برای شما انجام دهند.