مدت اعتبار بیمه نامه مهلت حمل کالای مورد بیمه

 

بیمه گزار موظف است کالای مورد بیمه را حداکثر تا دو سال بعد از تاریخ صدور بیمه نامه حمل نماید. در غیر این صورت، بیمه نامه فاقد اعتبار است و بیمه گر تعهدی برای جبران خسارات مربوط به کالاهایی که بعد از مهلت مقرر حمل می شود ندارد.

مدت بیمه نامه بر اساس شرایط

  • .حمل هوایی؛ 30 روز پس از رسیدن هواپیمای حامل کالا در فرودگاه کشور مقصد ,
  • حمل زمینی و دریایی 60 روز پس از ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد
  • مدتهای تعیین شده با درخواست بیمه گذار و موافقت بیمه گر و پرداخت حق بیمه اضافی قابل تمدید است

فرانشيز

 بخشی از هر خسارت است که برعهده بیمه گذار است و میزان آن در بیمه نامه مشخص می گردد

 

انواع بیمه باربری و حمل و نقل بر اساس پوشش

 

بیمه نامه توتال.لاس(TOTAL LOSS) : خسارت کلی

بر اساس شرایط این بیمه نامه، بیمه گر زمانی اقدام به جبران خسارت بیمه گذار می کند که تمامی محموله ها در حین حمل و نقل توسط حوادث و خطرات دریا، از بین رفته است ولی اگر بیشتر کالاها از بین برود و قسمت کمی از آن باقی بماند، بیمه گر .هیچ تعهدی نسبت به جبران خسارت کالا ندارد

این نوع بیمه نامه با توجه به خطرات محدود خود، از بیمه های ارزان قیمت به شمار می آید؛ که معمولا فقط برای برخی کالاها .که احتمال خسارت های جزئی آنها کمتر است، به کار می رود

مجموعه شرایط C

آتش سوزی با انفجار به گل نشستن، زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا غرق شدن پا واژگونی کشتی با شناور) • واژگون یا خارج شدن وسیله حمل زمینی از راه یا خط • برخورد کشتی یا شناور با جسم خارجی به غیر از آب • تخلیه کالا در بندر اضطراری • فدا کردن کالا در جریان زیان همگانی . به دریا انداختن کالا برای سبک سازی • خسارت همگانی • مسئولیت مشترک در تصادم •

مجموعه شرایط B

شامل  تمامی خطرات ذکر شده در مجموعه شرایط * C

  • زلزله، آتشفشان يا صاعقه * • به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی* • ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، محفله كالا، کانتینر یا محل انبار * .

تلف کلی هر بسته در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی

 مجموعه شرایط  A

تمامی خطرات به جز استثنا شده هاتحت پوشش قرار میگیرد

استثنائات کلوزهای سه گانه بیمه باربری و حمل ونقل به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمی شود :

تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه در اثر ایجاد خسارت عمدی توسط بیمه گذار * نشست و ریزش عادی، کسری عادی وزن با حجم و یا فرسودگی عادی مورد بیمه * تلف شدن، آسیب با هزینه در اثر نامناسب بودن بسته بندی کالای مورد بیمه * تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به دلیل عيب ذاتی کالاهای مورد بیمه *

تلف شدن آسیب دیدن يا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه هایی که در اثر ورشکستگی مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی به وجود آمده * .باشد تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای که با انرژی اتمی با شکست هسته ای با واکنش *

مشابه دیگر با نیرو با ماده رادیو اکتیو باشد — عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا شناور و یا نامناسب بودن کشتی برای حمل ایمن کالای مورد بیمه

جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این موارد ” توقیف، ضبعد، مصادره، تصرف از این امور با اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها * اعتصاب، درگیری های کارگری، اشوبها و یا اغتشاشات داخلي *- ..سب هر گونه عمل تروریستی

عدم النفع چیست

بیمه گذار. می تواند% ۱۰ تا  %20 ارزش کالا خود را به عنوان ارزش اضافی در نظربگیرد. بدین ترتیب اگر خسارت  صورت بگیرد تا درخواست دوباره کالا و رسیدن آن بدست بیمه گذار ضرر مالی بیمه گذار جبران گردد.

این عدم النفع در بیمه

برای ترمهای

FCA-FOB-EXW عدم النفع %20

برای ترمهای

CPT-CFRعدم النفع %10

میباشد .